"...Gyakran tapasztaljuk az oktatási rendszerben helyét kereső néptáncoktatás pedagógus társadalmának ambivalens helyzetét. Ennek a bizonytalanságnak az okát elsősorban abban látjuk, hogy nem fogalmazódnak meg a kimenet szabályozás és a tanítási-tanulási folyamat céljai (funkciói), és összekeverednek, többek között, az áltlános iskolai, az alapfokú művészetoktatási valamint professzionális képzés hangsúlyai. Ez aztán rossz cél- és feladatmegvalósításhoz, téves tananyag válogatáshoz, a módszertani bázis téves alkalmazásához vezethet...."
Ez az első olyan magyar nyelvű munka, amely a teljességre törekszik a néptánc didaktikai kérdései tekintetében, elméleti-fogalmi igényességgel, gyakorlati tapasztalatokkal. Antal László könyve a néptánckutatás és a néptáncoktatás eddigi tapasztalatait, az általános pedagógia eredményeit ötvözi. Elsősorban néptáncpedagógusok, művészeti iskolákban tanítók és táncegyütteseket vezetők forgathatják haszonnal ezt a könyvet.
Bevezetés
Hitek, vallomások a néptáncról és nevelő erejéről
Az iskolai táncoktatás rövid története és tanulságai
A magyar néptáncok tudományos elemzése és rendszerezése mint a tantárgypedagógia alapja
Táncoktatás, művészeti nevelés
A táncművészeti nevelés, a művészeti alkotómunka folyamata
A néptánc mint komplex tantárgy, tanszak tartalmi összetevői
A népi játék
A táncanyag
A tánctanulást megalapozó, elősegítő technikák, gyakorlatok
A tananyaggá, tantárggyá szervezhető kontextus
A néptánc, mint fejlesztő erő
A népi játék és néptánc a motoros képességek fejlesztésében
A népi játék és néptánc a zenei nevelésben
Játék és tánc a szocializációban
Tananyaggá formálás
A tananyag kiválasztásának szempontjai
A tananyag elrendezésének elvei
A követelményrendszer
Ellenőrzés és értékelés
A tantervi, tantárgyi tervezés
A központi szabályozás dokumentumai
Az iskolai tervezés
Hogyan tanítsunk?
A néptánc szerkezeti elemzése
Módszerek, rávezetőp eljárások
Az iskolai néptáncoktatás szervezeti formái és keretei
Érdeklődés, élmény, motiváció
Terhelés
Differenciálás a táncoktatásban
A táncpedagógus
A pedagógus mint kommunikátor
Néhány gondolat az együttesvezető, szakkörvezető pedagógusról
Tanulói elvárások
Zárszó
Irodalom