Ennek célja éppen ellentétes a Black Friday-jel. A túlzott fogyasztásra, a feleslegesen megvásárolt termékekre és azok környezeti hatására igyekszik felhívni a figyelmet. Ezzel párhuzamosan arra buzdít, hogy ezen a napon ne vásároljunk semmit.
De melyik legyen a Kellékboltban?
Az elmúlt években többször szembesültünk a kérdéssel, hogy legyen-e a Kellékboltban is Black Friday akció. Bevalljuk őszintén, hogy forgalmi, bevételi szempontból talán minden eddiginél jobban ránk férne, hogy egy nap alatt egy jó nagy adag megrendelést besöpörhessünk. Azonban a környezetért aggódó és a klímaváltozást komolyan vevő tulajdonosokként úgy éreztük, az a helyes, ha a Néptáncosok kellékboltja ezen a szimbolikus napon inkább a Ne Vásárolj Semmit! Nap ismertségét és terjesztését segíti szerény eszközeivel! Így hát elgondolkodtunk, hogy mi lehetne alkalmas eszköz erre. Ennek lett eredménye a MyForest csapatával való együttműködésünk, melynek keretében minden, az üzletünkben történő vásárlás után 1 fa elültetését vállaljuk! És bár az apropót egyetlen nap adta, magát a kampányt kéthetesre bővítettük, november 16. és 30. közötti vásárlásokra.
Az ezen való gondolkodás közben fogalmazódott meg az ötlet, hogy kicsit komolyabban is boncolgassuk a vállalkozásunk és a környezet viszonyának témáját és szánjunk erre egy külön bejegyzést a frissen megalakult blogunkon. Mivel az emberiség környezetre gyakorolt hatása és a klímaváltozás egyre égetőbb problémává válik, valójában senki, sem az egyének, sem a vállalkozások nem tehetik meg, hogy ne foglalkozzanak ezzel a kérdéssel. Jöjjön hát egy kis filozofálgatás egy magyar kisvállalkozástól, annál is inkább, mivel gazdasági szereplőként különösen nehéz megtalálni a helyes irányt, egyensúlyt ezen az egyre ingoványosabbá váló terepen.
Vég nélküli gazdasági növekedés és klímaváltozás - feloldhatatlan ellentmondás?
A jelenlegi gazdasági berendezkedés folyamatos növekedéskényszere és az egyre nyilvánvalóbb környezeti változás megállításához szükséges kibocsátáscsökkentési törekvések közötti ellentétre sajnos egyelőre nincs egyetemes és kielégítő megoldás. A gazdasági szereplők lételeme a növekedés, és bár szokás ezt a cégtulajdonosok profitéhségére leszűkíteni, a valóságban tulajdonképpen mind részesei vagyunk ennek a kényszernek. Vajon hányan válaszolnák azt, hogy nem szeretnének több pénzt keresni a jelenleginél, ha megkérdeznék őket? Kevesen, ugye? Szeretnénk több pénzt keresni, szeretnénk több pénzt megtakarítani, ha van megtakarításunk és befektetjük, szeretnénk, ha jó magas hozamot érnénk el, szeretnénk, ha az állam többet költene oktatásra, egészségügyre stb. És persze a cégvezetők is szeretnének magasabb profitot elérni. Egyszóval a jelenlegi struktúrában a növekedés kényszer, ami egy vállalkozás szintjén a nagyobb árbevétel, a több eladott termék, több értékesített szolgáltatás kényszere.
Eközben egyre világosabban látszik, hogy az emberi tevékenység milyen mérhetetlen károkat okoz a minket körülvevő környezetben. Az üvegházhatású gázok egyre nagyobb kibocsátása pedig a klímaváltozáson keresztül visszafordíthatatlan változásokat okoznak a Föld éghajlatában. Ennek a folyamatnak a megállítására drasztikusan kellene csökkenteni a kibocsátásokat nagyon rövid idő alatt. Legfőképpen a szén-dioxidét. Ami kevésbé kézzel fogható így általánosságban, de rögtön húsbavágó lesz, ha végiggondoljuk, mit tehetnénk érte mi magunk. Kevesebbet kellene vásárolnunk, fogyasztanunk! Kevesebbet kellene autóznunk, kevesebbet kellene repülnünk, igen, kevesebb húst(!) kellene fogyasztanunk. Amellett pedig meg kellene néznünk, hogy amit megveszünk, milyen messziről érkezik. (Bizony, nem lenne szabad megvennünk például a spanyol szőlőt, amit 2000 km-en keresztül utaztatnak, mire a boltokba kerül.) Olyan dolgokat kellene vásárolnunk, amik hosszú időn keresztül kiszolgálnak minket. Amikor elromlanak meg kellene javítanunk, ahelyett, hogy újat veszünk és még sorolhatnánk.
Könnyen lehet, hogy ezen a ponton elgondolkodik a kedves olvasó, hogy jó helyen jár-e, hiszen egy kereskedelmi üzlet blogján nem a fogyasztást ellenző írások szoktak a legjellemzőbbek lenni. És valóban. Nem szeretnénk álszentek lenni és azt a látszatot kelteni, mintha a mi vállalkozásunk kivétel lenne. Ránk is érvényes a növekedés kényszere. Mint fentebb szóba is került, ez nem kizárólag a tulajdonosi profitéhségéről szól. Hanem arról is, hogy egy-egy szereplő nem tudja függetleníteni magát a rendszer logikájától. Ha emelkednek a beszerzési árak, ha romlik a forint árfolyama, ha új adókat vetnek ki, ha nőnek a csomagküldési díjak, ezek mind abba az irányba hatnak, hogy nagyobb bevételt kell elérnünk.
Természetesen ide tartoznak az alkalmazottak bérei, amit azért emelünk ki külön, mert ha van valami, aminek tényleg növekednie kellene, azok a magyarországi bérek. Amiket munkáltatóként nagyon szívesen emelünk, ha megvan hozzá az anyagi háttér. Egyébként is próbáljuk a vállalkozást és az érte dolgozókat egy egységként, közösségként kezelni és nem pusztán munkáltatói-munkavállalói jogviszonyként. Talán jó példa erre, hogy a jelenlegi járványhelyzetben is a legfontosabb feladatunknak azt tartottuk, hogy a Kellékbolt túlélése mellett lehetőleg mindenkinek megmaradjon a munkája. Pedig a puszta gazdasági racionalitás mást diktált volna, de megpróbáltuk és eddig sikerrel is jártunk ebben. Ha pedig túl leszünk ezen a nehéz időszakon, jó szívvel emelnénk is a béreket, ami persze szintén a növekedési kényszer része.
Egy szó mint száz, ránk is igazak a gazdasági törvényszerűségek. De az is igaz, hogy az egyénekhez hasonlóan a vállalkozásoknak is mindig van lehetőségük tenni valamit, illetve egy kicsit többet tenni azért, hogy ne jussunk el arra a pontra, ahonnan már nincs visszaút. Ezt a kicsit többet igyekszünk mi is megtenni a hétköznapokban.
Eddigi lépéseink a környezetért
Például hosszú évek óta biztosítjuk a lehetőséget, hogy használt lábbeliket, viseleteket hozzanak be vásárlóink bizományos eladásra a Kellékboltba. Ezzel hozzá tudunk járulni, hogy egy-egy darab tovább szolgálja a néptáncosokat és ne kössön ki idő előtt a kukában. Szintén jó pár éve gyűjtjük szelektíven az üzletmenet során keletkező hulladékot. Az idei évben az üzletünkben lecseréltük az összes izzót energiatakarékosra. Aztán ott van a csomagolás kérdése, ami szintén dilemma elé állít minket. Marketing szempontból nyilván az lenne a nyerő, ha csilli-villi saját Kellékboltos csomagolást terveztetnénk magunknak, amiben aztán elküldjük a megrendeléseket, hogy minél nagyobb örömmel bonthassátok ki a megvásárolt portékákat. Környezeti szempontból azonban ez nyilván további hulladéktermelődéssel járna, ezért eddig ellenálltunk ennek a kísértésnek. Reméljük, hogy nem veszitek zokon tőlünk, főleg ismerve ennek hátterét.
Szintén ennek szellemében járunk el, amikor a varrodánk különböző anyagmaradékainak hasznosításával foglalatoskodunk. A közeljövőben például az a tervünk, hogy óvodáknak fogunk kézműves foglalkozásokhoz való anyagcsomagokat eljuttatni. Ezek egy részét a megmaradt, de még hasznosítható, méretre vágott anyagaink teszik majd ki. Ezzel is csökkenteni tudjuk a működésünk során keletkező hulladék mennyiségét. Talán nem tűnnek eget rengető dolgoknak ezek, de azt gondoljuk, hogy minden apró lépés számít. És mindig keresni kell az újabb apró lépéseket vagy akár nagyobbakat is a cselekvésre.
Faültetés és karbonsemlegesség - a következő lépés
Így jutottunk el ebben az évben a cikk elején említett döntésig, hogy mi a Ne Vásárolj Semmit! Nap kezdeményezése mellé állunk. Az eredeti tervünk sajnos a járványhelyzet miatt egyelőre a fiókban marad. Arra gondoltunk ugyanis, hogy ezen az utolsó novemberi pénteken kézműves foglalkozásokkal várnánk Titeket és vásárlás helyett megfűzhettétek volna a saját gyöngysorotokat, esetleg hímezhettetek volna egy keszkenőt és hasonlók. Reméljük, jövőre be tudjuk pótolni ezt is.
(fotó: MyForest Facebook oldal)
Így viszont idén belevágtunk egy olyan dologba, ami már szintén egy ideje a terveink között szerepel. Ahogy fentebb is írtuk, a MyForest – Közösségi Erdők szervezet közreműködésével fákat fogunk ültetni! November 16. és 30. között minden webáruházas rendelés és minden bolti vásárlás után 1 fa elültetésének árával támogatjuk a MyForestet, akik már több helyszínen telepítettek erdőket a közelmúltban és a támogatásért cserébe vállalják az erdők első 10 éves gondozási munkálatait is. November 27-e, a Ne Vásárolj Semmit! Nap pedig úgy lesz különleges, hogy az aznapi vásárlások után 3 fát fogunk ültetni!
Ez a kezdeményezés most még csak egy kéthetes időszakra szól, de lesz folytatása! Ez ugyanis csak az első lépésünk afelé, hogy a Kellékbolt belátható időn belül elérje a karbonsemlegességet. Ez azt jelentené, hogy a vállalkozás tevékenysége által okozott szén-dioxid kibocsátást különböző eszközökkel semlegesítjük és nem járulunk hozzá a klímaváltozáshoz. Határidőre vonatkozó ígéretet még nem tudunk tenni, hiszen az út elején vagyunk. Fel kell mérnünk a hozzánk köthető kibocsátást és aztán meg kell terveznünk a semlegesítésre vonatkozó lépéseket. Viszont ígérjük, hogy tájékoztatni fogunk a folyamatról.
Addig, amíg valami épkézláb paradigmaváltás nem következik be a gazdásági működés modelljében, tulajdonképpen ez a legfontosabb, amit tehetünk a környezetünkért. Tudjuk persze, hogy egy ilyen kisvállalkozás kibocsátáscsökkentése csepp a tengerben és nem fogjuk megváltani vele a világot. Viszont hiszünk benne, hogy a környezetvédő szervezetek által hangoztatott „gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan” mottó érvényes nem csak az egyénekre, hanem a vállalkozásokra is.
Mi pedig itt most lokálisan például azzal tudunk hozzájárulni a klímaváltozás elleni küzdelemhez, hogy fákat ültetünk a vásárlások után, illetve terjesztjük a Ne vásárolj semmit nap eszméjét! Csatlakozol?
Hudák János