A mindösszesen 10 tanulmányt tartalmazó tanulmánykötetet az a felismerés hozta létre, hogy a pedagógia és a népmese kapcsolatán alapuló módszerek, jó gyakorlatok bemutatása és az erre a témára fókuszáló értekezések közlése még nem történt meg a hazai mese tematikájú munkák között. A kötet egy olyan átfogó, színes témakörű módszertani indíttatású munka, amelyik egy nagy űr betöltésére hivatott, s amelyet szívesen forgat minden pedagógus, közművelődési szakember, könyvtáros, szülő és számos érdeklődő.
A kötet célja, hogy a mese szerepének, jelentőségének, komplex módszertanának korszerű megközelítése(i) révén motiváló élményt és gyakorlati segítséget nyújtson óvodapedagógusoknak, tanítóknak a mindennapi mesefeldolgozásokhoz.
A szerzők és a szerkesztő legfőbb törekvése a jó gyakorlatok bemutatása a mese alkalmazásának lehetséges területein, mindenekelőtt az intézményes oktatás-nevelés keretei között a gyermeki személyiségfejlődés szolgálatában, valamint a mese terápiás célú alkalmazásakor.
A kötet tanulmányai módszertani szempontból rendkívül gazdag, változatos, elsősorban az óvodai nevelőmunkát jól segítő, korszerű szemléletmódú munkák.
Tartalomjegyzék
Jenei Teréz: A népmesék pedagógiai értéke
Mező Katalin: A mese szerepe a kreativitás fejlődésében
Kis Gábor: Bevezetés a tündérmesébe. A tündérmesék sajátosságai és szerepük az óvodáskorú gyermek nevelésében
Bujdosóné Papp Andrea: Gyermeknyelv – Mesenyelv. A meseélmény szerepe a kommunikációs kompetencia fejlesztésében
Bujdosó Mária: A mese és az alkotói fantázia – A fantázia szülte alkotás
Hovánszki Jánosné – Tamásiné Dsupin Borbála – Dulainé Madarász Annamária: Zenehallgatásra ajánlott énekes mesék pedagógusoknak
Balogh Beáta – Kovácsné Fazekas Mónika: Irodalmi nevelés az óvodában. A népmese mint pedagógiai projektalap - jó gyakorlat
Mező Ferenc: Az IPOO kreatív meseterápia
Csutak Zoltán: Naplómese. Az én mint teremtett másik, avagy feltárás, mese és megváltás a pszichodrámában
Schéder Veronika: A mesék szerepe a gyógypedagógiai gyermek-lovasterápiában